Menu toggle

George Grard (1901-1984) wordt beschouwd als één van de grootste Belgische beeldhouwers van de twintigste eeuw. Hij produceerde een aanzienlijk aantal monumentale beelden. Als aanbidder van mens en natuur, werkte hij het liefst met levend model. Om het met de treffende woorden van kunstcriticus Willem Elias te zeggen: "George Grard is de beeldhouwer niet van vrouwen, maar van de vrouwelijkheid". In het Kunstencentrum Ten Bogaerde in Koksijde is een deel van zijn collectie, in eigendom van de Stichting George Grard, permanent te zien. Geïnteresseerd in zijn werk? De volledige collectie van George Grard op Erfgoedinzicht vind je hier. Via de slideshow maak je alvast kennis met een deel van zijn oeuvre:

De waternimf

De waternimf (1948-1949), beter gekend als de Naïade, is een belangrijke stap in de artistieke loopbaan van Grard. Kleine studies tonen aan hoe hij zocht naar de juiste houding. Het eindresultaat toont een volronde figuur, zo kenmerkend voor zijn vroeger werk (ook wel de eerste stijl genoemd), die vrij in de ruimte staat: door de openingen tussen armen en benen gaat het beeld in dialoog aan de omringende ruimte.
1/6
Meer informatie over dit beeld

De zee

Dit werk, ‘de grote liggende vrouw’ of ‘de zee van Oostende’ staat ook wel bekend als ‘de dikke Mathilde’. Het stond aanvankelijk tegen het Kursaal op de dijk te Oostende en voerde er een eindeloze dialoog met het tegenoverliggende strand en zee. De volumes waarmee het beeld is opgebouwd, passen als het ritme van de golvende zee en de welvingen van de duinen in elkaar. De sensuele vormen gaven aanleiding tot enige commotie, een gebeurtenis waaraan Hugo Claus later een schitterend gedicht wijdde. De afbeelding toont een bronzen en kleiner exemplaar dat tentoongesteld wordt op de site van het KC Ten Bogaerde.
2/6
Meer informatie over dit beeld

De kwartel

De kwartel uit 1949 toont een ineengebogen houding. Grard dacht hierbij aan de vele ronde keien die men op sommige stranden vindt, maar ook aan de ineengedoken houding die zo typerend is bij slapende dieren zoals eenden en kwartels. De foto toont een bronzen exemplaar op de site van het KC Ten Bogaerde.
3/6
Meer informatie over dit beeld

De grote Afrikaanse

Het beeld ‘de grote Afrikaanse’ is het eerste grote werk in de zogenaamde tweede stijl van de beeldhouwer. In 1957 kreeg Grard de opdracht om een beeld te maken van een Afrikaanse vrouw, hiervoor werkte hij in Congo naar model. Thuisgekomen herwerkte hij de kleine studie tot een levensgrote figuur. Met ‘de grote Afrikaanse’ zet Grard de eerst stap naar het gebruik van een nieuw vrouwentype. Hij begint te werken met slanke en uitgelengde vormen, waardoor er ook meer mogelijkheden ontstaan om met de ruimte rond het beeld te spelen.
4/6
Meer informatie over dit beeld

In gewrongen houding

Dit werk dateert uit de tweede helft van de jaren 70 en werd begin jaren 80 uitvergroot. Het beeld is expressief van stijl en van houding.
5/6
Meer informatie over dit beeld

Femme de dos, jambe droite pliée vers l’arrière

In de jaren 70 en begin jaren 80 wijdde Grard zich eveneens aan het maken van penseeltekeningen. Zijn voorliefde voor het werken naar levend model zien we hierin weerspiegeld.
6/6
Meer informatie over dit beeld